About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Saturday, July 10, 2010

BUAH NAGA

Buah naga menjadi topik kali ni sebab saya gunakan buah naga ni sebagai set induksi BM kelas 5 Tekun (5 Julai 2010) . Teks yang kami baca dan bincang dalam topik pertanian. Tajuk teksnya Buah Seribu Khasiat: Buah Naga. Oleh kerana ramai yang tak pernah tengok dan rasa buah ni, saya pun beli dan bawa ke kelas. Murid-murid dapat pegang dan makan buah naga tu.




Buah naga ni berasal dari Mesir dan telah dibawa ke Amerika Selatan, lalu dikomersialkan. Buah ni ada 3 jenis. Ada isi putih, isi merah, kulit merah jambu dan kulit kuning. Buah yang saya bawa hari ni isi merah. Rasanya tak manis sangat, tapi segar.Cuma, tangan kita akan lekat warna merah tu apabila pegang.




Buah naga ni kaya dengan vitamin C dan beta karoten. Kalau masih tak pernah rasa, cubalah makan buah naga. Kemudian baru tentukan kamu suka atau tidak.



Quote to share:

'He that climbs the tall tree has won right to the fruit'-Sir Walter Scott

No comments:

Post a Comment