Wednesday, February 29, 2012

HAIKU


Mungkin ramai yang tak tahu tentang 'Haiku'. Saya mula mengenali haiku, 5 tahun lepas. Itupun disebabkan tertarik dengan lukisan haiku yang dipaparkan dalam surat khabar ruangan Didik tentang pertandingan haiku sekolah-sekolah. Walaupun masa tu tak mendalami tentang haiku, tapi saya adaptasikannya menjadikan satu aktiviti dalam Minggu Panitia Bahasa Malaysia. Kami lakukan haiku peribahasa.

Baru-baru ni, saya menerima surat tentang pertandingan haiku peringkat sekolah. Ini kali pertama sekolah menerima surat dan borang penyertaan menyertai pertandingan haiku. Oleh kerana perlu memilih murid untuk menyertai pertandingan ini, dan perlu bimbing murid bagaimana nak hasilkan haiku, saya pun mencari maklumat tentang haiku ni. Bila dah tahu, rupa-rupanya haiku ni sangat menarik. Ia boleh dikatakan sebagai gabungan puisi dan kata-kata hikmah.



Haiku merupakan bentuk puisi Jepun, dan memang ia berasal daripada negara matahari terbit tu. Haiku merupakan luahan perasaan atau tanggapan (impression) tentang sesuatu benda, alam sekitar, keadaan atau suasana.

Penciptaan istilah haiku datang sebahagian besarnya melalui usaha Masaoka Shiki, yang memulakan reformasi gaya puisi ini pada tahun 1892.Ia ditubuhkan sebagai satu bentuk baru yang akan ditulis, dibaca dan difahami sebagai puisi bebas, lengkap dalam sendiri.

Haiku boleh menjadi kira-kira hampir semua benda, dan kebanyakannya adalah mengenai perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan, setiap hari. Haiku cenderung untuk menjadi sebuah sajak di mana penyair memilih untuk memikirkan unsur-unsur dan objek dalam alam serta pengalaman satu muka melalui kehidupan seharian. Pengalaman, sifat, atau perasaan adalah tema yang sama yang dimasukkan ke dalam Haiku.

Haiku
biasanya dibuat dengan kata-kata dan tatabahasa yang agak mudah. Bentuk yang paling biasa Haiku terdiri dari tiga barisan puisi. Baris pertama biasanya dihasilkan dengan lima suku kata. Baris kedua biasanya terdiri daripada tujuh suku kata, manakala barisan yang lepas, atau ketiga, terdiri daripada lima suku kata lagi. Jadi, struktur Haiku 1 akan menjadi "5,7,5", berdasarkan bilangan suku kata setiap baris.



Haiku lebih tertumpu pada matlamat mewujudkan imej berdasarkan kata-kata puisi. Melalui Haiku, pembaca akan membayangkan imej tertentu selepas membacanya. Ini adalah kerana Haiku menggunakan teknik peranti syair yang dipanggil imej. Haiku mewujudkan imej atau gambar ke dalam minda seseorang, dengan hanya 17 suku kata. Melalui tiga baris ayat, penyair cuba untuk mencipta gambaran kepada pembaca.

Haiku selalunya ditulis atau ditaip di atas kertas dengan imej atau gambar yang mewakili maksud utama haiku tersebut.
Macam 'winter haiku' kat atas tu....lucukan.

Jadi, kalau ada sesiapa yang nak mencuba mencipta haiku, anda mestilah boleh ekspresikan keadaan atau sesuatu menggunakan perkataan 5,7,5 dan perlu ada kemahiran melukis supaya gambaran haiku anda dapat difahami pembaca.

Cubaan haiku pertama saya.....

Bosan menunggu
Hujan semakin lebat
Rasa nak tidur

Sunday, February 26, 2012

BOOKWORM UPDATE

MESYUARAT AGUNG PIBG SKMC SESI 2012 DAN PELANTIKAN PENGAWAS

SKMC mengadakan Mesyuarat Agung PIBG yang ke-40 hari ini. Sambutan ibu bapa kurang memuaskan. Mungkin masih ramai yang tidak sedar bahawa mesyuarat PIBG merupakan agenda penting yang mewujudkan hubungan dan kerjasama antara pihak sekolah dan ibu bapa dalam membincangkan masalah-masalah berkaitan anak-anak mereka.

Mesyuarat ini juga merupakan satu platform untuk pihak sekolah menjelaskan masalah-masalah dan kekangan yang dihadapi oleh mereka dan mewujudkan perasaan saling memahami bahawa semua pihak mahukan anak-anak ini berjaya. Seharusnya semua ibu bapa hadir dan bukan hanya memberi komen dikemudian hari jika berlaku ketidakpuasan hati terhadap perkhidmatan sekolah. Ini sekadar pandangan saya sebagai seorang guru yang nampak bahawa ada sesetengah (bukan semua..) ibu bapa yang menyerahkan 100% pendidikan anak-anak mereka kepada pihak sekolah dan tidak ambil peduli tentang hal-hal lain. Sebaliknya, jika berlaku masalah, mereka hanya tahu menunding jari dan menyalahkan pihak sekolah sahaja.....renungkanlah...



Namun begitu, tahniah kepada semua ibu bapa yang hadir. Mesyuarat tahun ini diakhiri dengan acara cabutan bertuah serta pelantikan pengawas dan pengawas pusat sumber sekolah.

Monday, February 20, 2012

PUSAT SAINS NEGARA BUKIT KIARA

Hari ini saya mengunjungi Pusat Sains Negara di Bukit Kiara, Kuala Lumpur. Bangunan ini sangat unik kerana bentuknya menyerupai bola golf. Pusat Sains ini telah dirasmikan pada 29 November 1996 oleh Tun Dr Mahathir.

Kebetulan hari ini masih ada pameran 'Actroid: The First Interactive Robot In Malaysia'. 'The Actroid' yang dipamerkan ini sangat istimewa dan dihasilkan oleh Kokoro Company Limited dari Tokyo Jepun. Actroid ni boleh berinteraksi dengan orang ramai menggunakan mikrofon yang diletakkan di hadapannya. Menarik sangat kerana ia boleh bertindak balas dan menjawab percakapan kita. Selain tu, ada juga Mini Animatronic Robopets yang terdiri daripada robot binatang seperti beruang koala, kucing dan ada juga watak R2D2.




Inilah The Actroid yang boleh berinteraksi tu. Tapi bukanlah macam manusia betul, cuma telah diprogramkan sahaja. Antara perkataan yang dikatakan: "Hai, marilah bergambar dengan saya. Comelnya awak. Cantik tak saya."

Ini muka actroid yang belum letak kulit lagi. Menakutkan. Kat sini juga ada dipamerkan bagaimana bahagian-bahagian badan actroid ni dibuat. Kulit actroid ni diperbuat daripada silikon dan ukurannya dibuat dengan acuan badan manusia. Silikon ni lembut apabila disentuh.
Wah...hebatnya teknologi Jepun hasilkan robot, kan.



Di sini juga banyak eksperimen dan benda-benda yang membolehkan pengunjung mencuba sendiri.

Tempat ni merupakan ruangan menghasilkan muzik. Kat depan saya tu alat yang diperbuat daripada kayu seperti xylophone.. yang ketuk2 ada bunyi tu...Ada juga piano besar dan boleh main pijak2 atas lantai..

 

Sempat juga bergambar dilaluan masuk yang ada akuarium ikan. Kebetulan pula waktu ikan-ikan tu diberi makanan oleh seorang penyelam. Tapi tak tangkap pulak gambar penyelam tu..
Kalau berminat nak tahu tentang sains, datanglah ke sini.Masuk cuma RM 6 sahaja untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak. Mahal sikit hari ni sebab ada pameran actroid.

Monday, February 6, 2012

SAMBUTAN MAULIDURRASUL 1433 H

Selawat dan salam ke atasmu wahai Rasulullah SAW. Hari ini kami menyambut ulang tahun keputeraanmu wahai Rasulullah. 
‘Ya Allah Ya Tuhanku, perbaikkanlah kejadianku dan akhlakku’ Amin


Saturday, February 4, 2012

NEW PAGE : BOOKWORM



See my new page : BOOKWORM