About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Monday, February 20, 2012

PUSAT SAINS NEGARA BUKIT KIARA

Hari ini saya mengunjungi Pusat Sains Negara di Bukit Kiara, Kuala Lumpur. Bangunan ini sangat unik kerana bentuknya menyerupai bola golf. Pusat Sains ini telah dirasmikan pada 29 November 1996 oleh Tun Dr Mahathir.

Kebetulan hari ini masih ada pameran 'Actroid: The First Interactive Robot In Malaysia'. 'The Actroid' yang dipamerkan ini sangat istimewa dan dihasilkan oleh Kokoro Company Limited dari Tokyo Jepun. Actroid ni boleh berinteraksi dengan orang ramai menggunakan mikrofon yang diletakkan di hadapannya. Menarik sangat kerana ia boleh bertindak balas dan menjawab percakapan kita. Selain tu, ada juga Mini Animatronic Robopets yang terdiri daripada robot binatang seperti beruang koala, kucing dan ada juga watak R2D2.




Inilah The Actroid yang boleh berinteraksi tu. Tapi bukanlah macam manusia betul, cuma telah diprogramkan sahaja. Antara perkataan yang dikatakan: "Hai, marilah bergambar dengan saya. Comelnya awak. Cantik tak saya."

Ini muka actroid yang belum letak kulit lagi. Menakutkan. Kat sini juga ada dipamerkan bagaimana bahagian-bahagian badan actroid ni dibuat. Kulit actroid ni diperbuat daripada silikon dan ukurannya dibuat dengan acuan badan manusia. Silikon ni lembut apabila disentuh.
Wah...hebatnya teknologi Jepun hasilkan robot, kan.



Di sini juga banyak eksperimen dan benda-benda yang membolehkan pengunjung mencuba sendiri.

Tempat ni merupakan ruangan menghasilkan muzik. Kat depan saya tu alat yang diperbuat daripada kayu seperti xylophone.. yang ketuk2 ada bunyi tu...Ada juga piano besar dan boleh main pijak2 atas lantai..

 

Sempat juga bergambar dilaluan masuk yang ada akuarium ikan. Kebetulan pula waktu ikan-ikan tu diberi makanan oleh seorang penyelam. Tapi tak tangkap pulak gambar penyelam tu..
Kalau berminat nak tahu tentang sains, datanglah ke sini.Masuk cuma RM 6 sahaja untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak. Mahal sikit hari ni sebab ada pameran actroid.

No comments:

Post a Comment