Monday, April 22, 2013

SKETSA" SAYANGI IBU BAPA " LAKONAN MURID-MURID 6 BESTARI

 Kalau nak tengok video ni, tutup 'background music' kat bawah 'page' ni dulu, ye.

Sketsa ini dilakonkan oleh murid-murid saya semasa persembahan 5 minit Bahasa Malaysia waktu perhimpunan rasmi pagi tadi.


Situasi  :Seorang ibu tua sedang makan nasi berlaukkan ikan masin. Suami masuk.

Suami    : Wahai isteriku, apa yang kamu makan tu?

Isteri      : Makan nasi berlaukkan ikan masin sahaja kita hari ni, bang.

Suami    : Ikan masin lagi? Bosan aku. Nanti darah tinggi aku naik lagi la..

Isteri      : Nak buat macam mana bang. Duit belanja dah habis. Ini sahaja yang boleh dimakan. Ada anak     pun tak ingat kepada kita di kampung. Satu sen pun tak hantar belanja. Uhuk..uhuk..

Suami    : Tak mengapalah isteriku. Dia sibuk agaknya. Tak lama lagi dia balik lah tu.

Isteri      : Saya memang sayang anak kita bang. Tapi...kadangkala sedih juga. Asyik saya saja yang telefon mereka dulu. Tak pernah sekali pun anak kita telefon kita dulu. Macam cinta bertepuk  sebelah tangan pula.

Suami    : Sensitif pulak orang tua ni. Biar saya pula yang telefon anak kita tu nanti.

               (Suami isteri makan bersama. Anak pulang ke kampung)

Anak      : Assalamualaikum....mak, abah...

Cucu      : Nenek. Atuk, kami dah balik.

Isteri    : Oh anakku....oh cucuku...(bersalaman dan berpelukan)
Suami   : Kenapa balik? Dah 10 tahun baharu nak balik. Nak minta duit ke?
Anak    : Mana ada ayah. Kami sibuk dan susah nak dapat cuti.
Isteri     : Kalau ye pun, kenapa tak telefon?
Anak    : Maafkan kami. Kami janji akan balik setiap bulan dan jumpa ayah dan mak.
Isteri     : Baiklah. Marilah masuk.

Nyanyian Lagu Sayang:

Sayang apa khabar denganmu
Di siniku merindukan kamu
Ku harap cintamu takkan berubah
kerna di siniku tetap untukmu
Sayang apa khabar denganmu
Cubalah kamu telefon diriku
Kurindu dengar suara indahmu
Kerna dirimulah semangat hidupku

Sayang dengarlah permintaanku
Jangan ragukan cintaku
Sayang percayalah apa kataku
Kernaku sayang kamu
Sayang dengarlah permintaanku
Jaga hatimu untukku
Sayang dengarlah bisikan hatiku
Kernaku sayang kamu....
Aaaa...(ulang)

Pengajaran daripada cerita ini ialah: 
              Kita mestilah sayangi ibu bapa kerana mereka telah menjaga kita dari kecil hingga dewasa. Selain itu, kita patut menghargai jasa dengan memberi wang belanja kepada mereka apabila kita sudah bekerja. Seterusnya, kita hendaklah mengambil berat terhadap ibu bapa seperti menelefon mereka atau balik ke kampung. Di samping itu, kita perlulah bertanggungjawab dan menjadi anak yang taat. Akhir sekali, kita haruslah menghormati ibu bapa kita.

No comments:

Post a Comment