About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Saturday, April 6, 2013

KUIH,KUIH! TIGA SERINGGIT! TIGA SERINGGIT!

Lakonan ini saya tulis untuk persembahan 5 minit Bahasa Malaysia kelas 5 Cemerlang semasa perhimpunan pada hari Isnin.

 

Wahida   : Kuih! Kuih!
Anis        : Tiga seringgit! Tiga seringgit!
Wahida   : Kuih! Kuih!
Anis        : Tiga seringgit! Tiga seringgit!
Mak cik  : Dik, dik, mari sini. Tengok kuih yang kamu bawa.
Wahida   : Ni, mak cik.
Mak cik  : Wah, banyaknya kuih yang kamu jual!
Wahida    : Ada la sikit, mak cik. Kuih-kuih ni mak saya yang buat sendiri.
Mak cik  : Bungkuskan karipap seringgit dan cucur badak dua ringgit.
Wahida   : Ini kuihnya mak cik.
Mak cik  : Nah tiga ringgit.
Anis/Wahida : Terima kasih mak cik.
Wahida    : Kuih! Kuih!
Anis         : Tiga seringgit! Tiga seringgit!
Rani          : Woi Wahida. Ewah, ewah, ewah...jual kuih nampak.
Ita            : Wah, banyak ni. Berilah kami sedikit.
Wahida    : Tak boleh la Ita, Rani. Mak aku suruh aku jual kuih ni. Kalau kamu mahu, bayarlah dulu.
Rani         : Oh, melawan ye! Nah, padan muka. Biar semua kuih tu jatuh. Jom kita pergi Ita. Ha...ha...ha..
Anis         : Macamana ni, kak. Habis kuih kita.
Wahida    : Tak mengapalah Anis. Bukan rezeki kita tu. Nanti kita beritahu mak perkara yang berlaku.
Anis         : Baiklah kak.
Wahida     : Orang yang jahat pasti akan mendapat balasannya nanti.

Pengajaran daripada cerita ini ialah:
1. Berdikari
2. Taat kepada ibu bapa
3. Bersopan ketika berbicara
4. Berterima kasih
5. Baik hati terhadap orang lain
6 . bersabar
7. Jujur

No comments:

Post a Comment