About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Thursday, May 2, 2019

KEBAIKAN MEMELIHARA IKAN AKUARIUM




1. Mengurangkan Tekanan
Hanya berfikir tentang akuarium sahaja akan memberikan kesan yang menenangkan kepada seseorang. Tangki ikan membawa rasa alam semula jadi dan menenangkan diri di rumah anda. Oleh n itu, dapat mengurangkan tahap tekanan terutamanya dalam persekitaran seperti ruang pejabat. Tangki  ikan telah terbukti mengurangkan tahap tekanan dan menyebabkan pekerja lebih sihat. Aktiviti menjaga ikan di dalam aquarium juga anda adalah cara yang baik untuk mengurangkan tekanan.

2. MenurunkanTekanan Darah dan Kadar Jantung ke paras normal
Ikan di dalam akuarium telah dibuktikan untuk memperbaiki kesejahteraan dan kesihatan rakyat. Kajian telah menunjukkan bahawa seseorang boleh melambatkan kadar jantung mereka dan menurunkan tekanan darah mereka dengan menatap ikan berenang di sekitar akuarium. Melihat tangki kosong dengan hanya rumpai laut dan batu dapat menurunkan kadar jantung sebanyak 3% dan lebih dari 7% ketika ikan berada di dalam akuarium itu. Ikan yang dipelihara di dalam akuarium juga boleh memberi manfaat kepada mangsa serangan jantung dengan mengurangkan tahap tekanan jantung, tekanan darah dan kadar denyut jantung, serta menjadikan hati mereka lebih sihat.

3. Peningkatan Kualiti Tidur
Akuarium berhampiran katil anda juga boleh membantu anda tidur dengan lebih baik. Oleh kerana tenaga positif yang dibawa ke bilik oleh akuarium mengurangkan stres semasa anda tidur, ia membantu anda mendapatkan tidur malam yang lebih baik. Tangki ikan juga bagus untuk menghilangkan pemikiran negatif, membolehkan anda tidur lebih mudah setiap malam. Sekiranya meletakkan tangki ikan di dalam bilik tidur anda adalah mustahil, cuba menonton video berenang ikan di bawah air untuk mendapat manfaat daripada kesan akuarium yang menenangkan.

4. Kurangkan Kebimbangan dan Kesakitan
Pernahkah anda perasan berapa doktor, doktor gigi dan ahli terapi mempunyai tangki ikan di dalam bilik tunggu mereka? Ia bukan semata-mata untuk hiasan, tetapi kerana kesan yang menenangkan dan menghilangkan nyeri akuarium mempunyai pada tubuh dan minda manusia. Dibuktikan bahawa akuarium dapat membantu pesakit mengatasi kesakitan. Kajian telah menunjukkan bahawa pesakit yang terdedah kepada tangki ikan di bilik tunggu di klinik gigi mengalami kurang kesakitan semasa rawatan mereka dan kurang menggunakan ubat penahan sakit selepas rawatan pergigian mereka selesai.

Akuarium ikan adalah rawatan anti-cemas atau darah gemuruh semula jadi yang hebat untuk mereka yang mengalami gangguan gemuruh/cemas. Dengan kesan yang sama dengan hipnosis, menonton ikan berenang di sekeliling tangki mengalih perhatian anda, menenangkan fikiran anda, dan membantu anda melepaskan cemes, gemuruh atau kesedihan anda.

5. Terapi untuk Kanak-kanak Hyperactive
Keadaan kanak-kanak yang menderita gangguan hiperaktif akan bertambah baik  jika mereka dibenarkan menonton ikan berenang di sekitar tangki ikan. Ia telah menunjukkan kesan menenangkan kepada kanak-kanak. Kesan ini mampu memberi tumpuan anak-anak serta tidur yang lebih baik. Selain itu, kesan menenangkan ini memberi kesan positif dan membantu kanak-kanak hiperaktif menjdi lebih baik di sekolah.

6. Terapi Alzheimer
Kajian dengan pesakit Alzheimer telah menunjukkan bahawa memaparkan tangki ikan dengan ikan berwarna terang telah membantu pesakit-pesakit ini dengan memperbaiki kebiasaan makan mereka dan mengurangkan kelakuan yang mengganggu. Pesakit menjadi lebih santai dan menunjukkan kurang agresif fizikal, menjerit, mengembara dan mundar-mandir. Di samping itu, pesakit Alzheimer ini juga mempunyai ingatan jangka pendek yang lebih baik dan memerlukan ubat yang lebih sedikit.

7. Peningkatan produktiviti
Dengan mengurangkan tekanan darah anda dan menurunkan tahap tekanan, tangki ikan dapat membantu anda fokus dengan lebih baik. Nilai estetik akuarium meningkatkan lagi kreativiti ruang kerja anda. Oleh itu, ia meningkatkan produktiviti para pekerja.

Buat akuarium yang indah di rumah anda dengan tumbuh-tumbuhan dan ikan asli dan sebenar untuk mengalami kesan menenangkan dan penyembuhan. Tambah elemen yang akan dinikmati oleh ikan anda, seperti batu, pasir atau kerikil, tumbuhan air dan kayu hanyut. Elemen-elemen ini akan menyenangkan anda kerana apabila memerhati ikan-ikan anda berenang di sekitar akuarium itu.

*NOTE TO MYSELF AND YOU: Pastikan ikan-ikan yang dipelihara dijaga dengan baik, mempunyai lebih daripada seekor di dalam akuarium. Jika tidak, kita menzalimi binatang pula.
Tapi betta tak boleh. Nanti bergaduh..



2 comments:

  1. Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪️Puan Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2.
    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Sekarang ni dah sembuh dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs.

    .................................................................

    ▪️Puan Zalina bt Ismail, Kanser Payudara.
    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada tahun 2018 dan kini dah sembuh setelah menjalani rawatan hospital dan merawat dengan rawatan Jus Jutawan Herbs.

    ..................................................................

    ▪️Puan Noraini Yusof, Kanser Payudara tahap 3.
    Pada tahun 2017 dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 3.size ketulan kanser Puan Noraini dalam 13.3 cm. Disamping meneruskan rawatan hospital, dia juga terus kekal minum Jus Neo Plus Jutawan Herbs yang juga merawat dan memastikan kesihatan terus baik. Keputusan ujian kesihatan semua bagus dan sekarang dah sembuh.

    ...............................................................

    Nanti boleh hubungi saya sendiri untuk testimoni2 td tu yer dan testimoni2 pesakit2 lain dan banyak lagi ..😉

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete