About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Sunday, May 23, 2010

BELON UDARA PANAS




Pertunjukan belon udara panas di Putrajaya ni dah berlaku beberapa bulan lepas. Tapi saja nak kongsi gambar, kepada sesiapa yang tak berkesempatan tengok. (Gambar kat atas tu, Aisyah. Anak saudara saya)



Cantik tak? Belon ni dinaikkan ke udara pada pukul 7 pagi dan petang pula lebih kurang pukul 4 atau 5 petang. Mungkin masa tu tidak terlalu panas atau mungkin arah anginnya sesuai. Kena buat eksperimen tu...



Belon udara panas atau "hot-air balloon" ni menggunakan gas yang memanaskan udara ke dalam belon untuk mengangkatnya ke udara. Tapi, saya pernah tengok satu dokumentari tentang belon udara panas ni di Discovery Channel. Pernah berlaku kebakaran apabila gas metana yang menyalakan api tu meletup. Ada juga peristiwa apabila belon ni tersangkut di menara telefon. Nasib baik penumpangnya selamat. Tapi perkara ni berlaku di luar negara la. So, berani naik tak?


Quote to share:

"Live for today by learning from yesterday, but aim for tomorrow by planning today."

No comments:

Post a Comment