About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Sunday, January 29, 2012

POWER SOUP YUMMY....

Sekali-sekala buat power soup untuk tambah sayuran dalam makanan. Satu hidangan power soup ni hanya 90 kalori sahaja dan ia mengenyangkan. Ada banyak resepi power soup, tapi yang ini saya rasa paling senang dan sedap. Tepuk dada, tanya selera...lain orang, lain
citarasanya...
Bahan:
1 sudu minyak zaitun
2 cwn lobak merah (potong2)
1 cwn seleri (potong2)
1 cwn leek (potong2)
1 bj bawang (potong2)
1 sudu halia (cincang)
sedikit daun parsley
2 ulas bawang putih (cincang)
1/4 cwn cendawan shitake (potong2)
4cawan air
garam dan lada hitam (perasa)

Cara:
1.Saute lobak, seleri, leek,bawang, halia, bawang putih selama 10 minit (api sederhana).
2.Masukkan shitake, parsley dan air. Masukkan garam dan lada hitam secukupnya. Didihkan. Kecilkan api biar 20 minit.

p/s: Boleh tukar macam2 sayur yang lain. Paling best kalau masukkan tomato. Kalau tak suka bawang putih, takyah masukkan. Tak nak saute dengan minyak zaitun pun ok, tapi macam rebus sayur je la..

No comments:

Post a Comment