About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Monday, January 23, 2012

KISAH MANUSIA BAIK HATI


Saya membaca sebuah artikel menarik dalam Reader's Digest keluaran Januari 2012 bertajuk 'On The Line'-by Mitch Lipka : inspiration story from New York. Cerita ini tentang sikap berani dan baik hati seorang lelaki yang telah membantu seorang wanita yang tidak dikenalinya. Kisah ini bermula dengan seorang wanita bernama Lisa Donath.

Lisa menggunakan kemudahan keretapi bawah tanah 'subway' di Manhattan's Washington Heights untuk ke tempat kerjanya. Pagi itu dia tergesa-gesa kerana banyak kerja yang perlu diselesaikan. Semasa menuruni tangga, Lisa sudah merasa tidak sihat dan terasa seperti hendak pitam. Dia terfikir bahawa ini mungkin disebabkan dia telah menderma darahnya malam semalam. Setelah sampai di platform, dia bersandar pada sebatang tiang berhampiran landasan.


Tidak jauh dari situ, Ismael "Mel" Feneque dan teman wanitanya juga sedang menunggu keretapi. Tiba-tiba mereka terdengar jeritan
"Oh my God, she fell in."
Tanpa berlengah lagi, Feneque melompat ke atas landasan untuk menyelamatkan seorang wanita yang tertiarap di atas landasan tersebut.

Pada masa yang sama terdapat sebuah keretapi yang menuju ke stesen itu daripada terowong tersebut.
Feneque dengan segera mengangkat Lisa Donath dan menaikkannya ke atas platform yang berketinggian 1.2 meter dengan bantuan orang ramai yang ada di atas platform tersebut. Kemudian, Feneque membantu seorang seorang lelaki dan seorang remaja yang turut terjun untuk membantunya di atas landasan. Feneque kemudiannya memanjat naik dari landasan ke atas platform untuk menyelamatkan dirinya menggunakan saki baki tenaga yang ada pada dirinya sesaat sebelum keretapi bawah tanah itu lalu dan berhenti di sebelahnya.

Lisa Donath menjalani rawatan dan pembedahan ke atas kecederaan pada soket matanya, tulang rahangnya patah dan luka-luka pada bahagian kepalanya kesan daripada hentakan pada rel keretapi. Setelah pulih, dia cuba mencari lelaki yang menyelamatkannya. Setelah beberapa kali berusaha, akhirnya Lisa Donath berjumpa dengan Feneque dan mengucapkan terima kasih.

Kata-kata yang dipetik daripada artikel :

"Feneque says there's no point in wondering why he was on the platform- at a different time from when he usually rides and at a station a considerable distance from his apartment- at the moment Donath needed help. "Whether it was pure coincidence or sent from above, who's to say? All I know is I was there and I'd do it again,"he says."

Quotes to share:
Heroism feels and never reasons and is therefore always right.

- Ralph Waldo Emerson

True heroism is remarkably sober, very undramatic. It is not the urge to surpass all others at whatever cost, but the urge to serve others at whatever cost.
- Arthur Ashe

No comments:

Post a Comment