About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Sunday, March 26, 2017

SO MUCH TO DO, SO LITTLE TIME

Selalu merungut tentang tak cukup masa. Terlalu banyak kerja yang hendak diselesaikan, tapi tak cukup masa. Terlalu banyak hobi, tapi tak ada masa nak buat. Terlalu banyak tempat nak pergi, tapi tak cukup cuti. Banyak buku nak baca, tapi tak cukup masa. Betullah, masa itu sangat berharga. Kadang-kadang boleh buat satu kerja sahaja sehari, tiba-tiba dah malam.

Beberapa cara yang saya gunakan untuk atasi masalah ni, antaranya:

1. Buat senarai "To do list" (Mana yang penting buat dahulu)
2. Fokus untuk siapkan sesuatu. Tetapkan masa.
3. Mulakan kerja lebih awal (No last minute)
4. Kurangkan masa untuk tv, internet, telefon, rehat. :)
5. "Do something during waiting time"
6. "Try to love what you do". Kalau tak berminat, memang semua akan lambat siap.






No comments:

Post a Comment