About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Sunday, November 23, 2014

I AM BOSS

Artikel micromanager ini saya petik daripada laman web financialsamurai.com. Ia ada kaitan dengan majikan yang terlalu mengongkong dan sentiasa mencari kesalahan pekerjanya sehingga menjadikan situasi di tempat kerja kurang selesa malah tidak memberi keseronokan atau kepuasan. Situasi begini secara berterusan akan membunuh motivasi pekerja-pekerja.

KENAPA MAJIKAN MICROMANAGE?
Jika tahu MENGAPA bos anda adalah micromanager, kita akan berasa lebih baik mengenai diri kita dan menjadi lebih cekap dalam mengendalikan keadaan micromanagement itu. Berikut adalah lima sebab mengapa bos anda adalah micromanager :

1)Tidak berpengalaman atau asasnya tidak selamat. Bos adalah agak baru kepada peranan masing-masing. kurang pengalaman menyebabkan mereka tidak selamat kerana terdapat keperluan untuk bos untuk memahami setiap perkara pekerja yang sedang dilakukan untuk tidur lena pada waktu malam.

2) General neurotic tendencies. Jika bos anda mengalami OCD, dia mungkin mempunyai kecenderungan yang lebih tinggi untuk menjadi micromanage. Terdapat hanya ketidakseimbangan kimia yang menghalang beliau daripada mempercayai orang lain atau mempercayai keadaan dengan teliti.

3) High performers. Untuk menjadi seorang ketua kita perlu menjadi high performers dalam bidang tersebut. Kadangkala ada high performers yang bukannya ketua yang baik. High performers  mengharapkan orang lain untuk sepadan dengan prestasi mereka walaupun setiap orang mempunyai cara yang berbeza dalam melakukan sesuatu.

4) Tidak cukup sibuk. Jika bos anda tidak cukup sibuk membuat kerja mereka sendiri atau tidak mempunyai apa-apa perkara yang dapat dilakukan, maka dia akan akan sering cuba mewujudkan kerja untuk diri mereka sendiri dan untuk anda.


5) You’re simply messing up. Jika anda melakukan kerja anda "sempurna", anda akan kurang di micromanaged.  Isunya ialah, takrif "sempurna" mungkin berbeza di antara kamu berdua. Ambil masa untuk memahami dengan tepat bagaimana pengurus anda suka perkara-perkara yang perlu dilakukan dan catatkannya

BAGAIMANA MENGHADAPI MICROMANAGER
Empat cara untuk mengawal keadaan
1) Defer and let them do your work
2) Lower your manager’s expectations.
3) Help them get busy.
4) Build trust. 

No comments:

Post a Comment