About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Thursday, March 28, 2013

BUAT SUSHI SENDIRI?

Nampak sedap je sushi yang dimakan oleh pelakon drama Jepun tu. Pertama kali cuba makan dulu saya beli kat Jusco, hmm...sedapnya.... Asyik beli je, jadi saya buat sushi sendiri. Kalau buat sendiri ni bolehlah diubah intinya ikut selera kita. Biasanya saya tak suka sangat kalau nasi sushi tu terlalu masam. Maka saya kurangkanlah cuka nasi tu.

Cuka sushi dan kicap ni yang halal. Jangan beli sebarang je. Cari yang ada logo halal JAKIM.
Ini  rumpai laut (seaweed) untuk kulit sushi.
 
Mula-mula sediakan nasi dulu. Beras ni beras khas untuk sushi. Ada jual kat kedai.Masak ikut arahan pada plastik beras tu. Lebih kurang macam masak nasi je. Lepas masak tu campurkan cuka sushi, gula dan garam secukup rasa.
Lepas tu sediakan dulu intinya. Saya guna jejari ikan, jejari ayam (ayamas), lobak merah, dan timun jepun. Goreng jejari ayam dan ikan tu dan celur lobak. Potong panjang-panjang. Kalau nak letak bahan lain pun boleh. Saya pernah buat sushi dengan daging black paper. Rasanya pun sedap juga.  

 
 Bahan dah sedia macam ni, barulah boleh balut.

 
 Nak balut mesti ada tikar buluh kecil ni. Kalau balut dengan tangan je, nanti kulitnya koyak dan nasi tak padat.
 
 Letak nasi dulu, kat tengah-tengah susunkan intinya.
 
 Gulung sampai jadi macam ni.

 
Lepas tu, potong-potong dan susun atas pinggan. Sushi saya ni dah terlebih letak inti. Besarlah sikit. Saya buat sushi ni ikut selera sendiri. Kalau nak yang original, kena cari resepi sendiri.

3 comments:

  1. sedap ye ..nana belom pernah buat sushi sendiri.

    salam perkenalan & jemput ke blog nana

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan. Dah visit blog awak.Nice :)

    ReplyDelete
  3. baru tau ada yg halal..sbb slalu tgok tulisan cina mmg xbrani nk bli..haha xcek pon..lps ni bole la try buat..tq..

    ReplyDelete