About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Wednesday, November 23, 2011

CERITA BUAH DURIAN

Telefon kat rumah ni berbunyi pagi2 lagi. Kadang2 kalau orang telefon pagi2 ni agak merisaukan juga (kata Pn Asmah la...). Hmm..rupa-rupanya jiran kami telefon. Makcik tu beri kami 5 biji durian. Katanya semalam hujan lebat, durian kat rumah dia banyak yang gugur. Buah durian bukanlah 'favourite' kami, tapi boleh makan macam buah2 lain.


Saya pernah terbaca tentang asal usul nama durian dalam sebuah buku. Tajuknya 'Puteri Duriani'. Mengikut cerita tu, buah durian ni mendapat nama daripada seorang puteri yang bernama Puteri Duriani. Cerita ni dongeng je. Ada pendapat lain menyatakan buah durian diberi nama kerana durinya. Sesetengah orang tak tahan dengan baunya. Ramai juga orang yang tak suka bau durian.
(Tapi....nasihat saya, jika kita tak suka, jangan kata busuk atau rasa jijik jika orang lain makan. Kita perlu hormat dan berbudi bahasa dengan orang lain. Lebih2 lagi durian ni makanan.)

Ha..inilah yang jadi dengan durian2 tu. Nama masakan ni, pengat durian (durian masak dengan santan dan gula melaka). Pengat durian ni dimakan dengan roti jala. (yang warna kuning tu). Bestnye pengat durian ni. Terima kasih kat makcik yang baik hati bagi durian kat kami....he..he..


Ada pendapat kata "durian...smell like hell, taste like heaven"
: Tak baik tau..

No comments:

Post a Comment