About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Saturday, October 1, 2011

BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2011


PENGENALAN

Kerajaan telah mengisytiharkan kempen Bulan Bahasa Kebangsaan sebagai agenda nasional. Kempen ini bertujuan untuk menggalakkan semua sektor menggunakan bahasa kebangsaan secara meluas. Selaras dengan hasrat kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu dalam kalangan rakyat negara ini , pihak sekolah juga telah menyahut seruan ini dengan mengadakan Minggu Panitia Bahasa Malaysia dan Bulan Bahasa Kebangsaan . Banyak aktiviti diadakan bagi tujuan untuk menarik minat dan kecenderungan murid menguasai Bahasa Malaysia sepanjang bulan ini. Hasilnya akan lahirlah murid-murid yang boleh mengaplikasikan bidang yang dipelajari di sekolah dalam kehidupan seharian.

MATLAMAT

Meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia yang mantap dari segi penulisan, pemahaman, dan pertuturan seharian.

OBJEKTIF

1. Menambah pengetahuan murid-murid mengenai penggunaan

Bahasa Malaysia yang berkesan.

2. Meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia dari segi pertuturan dan penulisan.Melahirkan murid-murid yang berpengetahuan tinggi dari segi penguasaan perbendaharaan kata dan struktur ayat yang betul.

3. Meminimumkan kesalahan ejaan semasa menulis karangan di dalam kelas.

4. Meningkatkan peratus kelulusan Bahasa Malaysia dalam peperiksaan.

SENARAI AKTIVITI

TAHAP 1

1. PERTANDINGAN MENULIS ESEI BERPANDU

2. EJAAN

3. TULISAN CANTIK

4. KUIZ HARIAN

5. NYANYIAN LAGU BAHASA JIWA BANGSA (RABU)

TAHAP 2

1. PERTANDINGAN SAJAK/SYAIR

2. HAIKU PERIBAHASA

3. MENULIS SINOPSIS BUKU

4. BUKU SKRAP

5. KUIZ HARIAN

6. NYANYIAN LAGU BAHASA JIWA BANGSA (RABU)


No comments:

Post a Comment