About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Monday, February 23, 2015

I LIKE COFFEE

"Eh, minum 'black coffee'? Macam opah-opah kat kampung je."

Ada kawan yang pernah cakap macam ni masa saya minum kopi. Memang saya suka minum kopi. Mungkin disebabkan masa kecil dulu saya tinggal dengan arwah opah. Setiap petang kami akan minum kopi dengan biskut. Rutin tu dah terbiasa dibuat hingga dewasa.
Saya pernah  keluar makan dengan Watie dengan anak-anak dia beberapa bulan yang lalu. Wah, lagi terkejut tengok Naufal ,Rayyan dan sikecik Adam pun suka minum kopi! :). Boleh jadi geng la.
Disebabkan minat dengan kopi, saya bekerja sebagai management trainee di San Francisco Coffee KLCC lepas tamat ijazah di universiti. Agak susah juga nak dapat kerja ni sebab terpaksa melalui 3 peringkat temuduga, tapi sebab nak juga kerja kat coffee shop, saya usahakan juga. Walaupun tak lama bekerja di sini, tapi tahulah serba sedikit tentang jenis-jenis kopi dan cara nak buat kopi yang dijual ikut menu. Minggu pertama kerja sahaja terpaksa hafal resepi untuk semua menu yang ada termasuk bahan-bahan dalam kek dan kuih yang ada di outlet. Pengalaman ni memang seronok. Mat saleh memang suka kopi. Pelanggan yang datang pun  kebanyakannya pemuzik dari Orkestra Philharmonic di KLCC. Semasa di sini la saya tahu apa beza dan rasa esspresso, latte, macchiato, cappucino atau americano. Dah lama tak pergi sini. Note to myself : must go there and enjoy my coffee as a customer. He..he..


Info tentang kopi:
1. Ada artikel yang kata "Coffee is discovered by goat". (Betul ke? Kalau betul lucu la.)
2. Minum kopi jangan lebih dari 1 atau 2 cawan sahaja sehari.
3.Kopi ada banyak antioksidan.
4. Kopi boleh jadikan kita lebih gembira. (Ye ke?)
5. Jangan minum kopi waktu malam. Nanti tak boleh lena. zzz.
6. Coffee make your brain healthier and make you intelligent. (Bestnyer...)

No comments:

Post a Comment