About Me

My photo
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat.” Blog ni saya jadikan sebagai catatan perkara menarik yang berlaku dalam aktiviti harian saya. Kebanyakan gambar dan maklumat adalah hak milik saya sendiri. Mana yang baik jadikan teladan, buruk jadikan sempadan.

Friday, June 8, 2012

TIPS MENJADI LEBIH GEMBIRA



1. Belajar jadi pemaaf


Memaafkan orang lain dapat membersihkan hati daripada perasaan atau emosi negatif. Tindakan ini dapat meneutralkan fikiran negatif dalam diri kita.Perasaan sedih dan kecewa timbul disebabkan kita tidak memaafkan kesalahan diri sendiri dan orang lain. Belajar menjadi pemaaf dapat menarik ketenangan dalam diri kita.

2. Buang sikap risau

Sikap risau memberi kesan buruk kepada kesihatan dan juga akan mendatangkan masalah kepada kita. Risau membuatkan diri kita sedih, takut dan kecewa. Ada pendapat menyatakan, berenang dapat membuang sikap risau. Latih diri supaya mengawal sikap risau juga dapat membantu.

3. Melupakan kenangan pahit

Buang kenangan pahit dan fokus kepada masa depan, cita-cita, keluarga, kerjaya, kewangan, ilmu dan rakan-rakan. Alihkan perhatian kepada perkara lain yang lebih mendatangkan faedah untuk melupakan kenangan pahit secara perlahan-lahan.

4. Belajar bersyukur

Mengucapkan kalimah syukur sebanyak yang mungkin dan sertakan dengan keikhlasan. Semua kelebihan yang kita miliki hanya sementara dan setiap perkara buruk yang berlaku, mesti ada hikmah kebaikan disebaliknya.

5. Beribadat dan memohon daripada Allah s.w.t



"Ya Allah, sinarilah hati kami dengan petunjukMu,

sebagaimana Engkau telah menyinari bumi
dengan cahaya matahariMu,
dengan rahmatmu wahai Allah yang maha penyayang"

No comments:

Post a Comment